<![CDATA[Valmennus Kontio - Ajankohtaista]]>Wed, 28 Oct 2020 05:36:36 +0200Weebly<![CDATA[Uutta työrintamalla]]>Thu, 20 Aug 2020 10:16:05 GMThttp://valmennuskontio.fi/ajankohtaista/uutta-tyorintamallaSyksy on täällä vaikka kesän aurinkoisista päivistä saadaan nauttia vielä hetki. Syksy tietää koulujen alkamista, työpaikoille viimeistään palaamista lomien jälkeen ja arjen rutiineihin pääsemistä käsiksi. Muistutellaan mieliimme säännöllinen ruokarytmi ja laitetaan liikunta kalentereihin muistuttamaan itsensä kunnossa pitämistä.

Syksy on tuonut minullekin jotain uutta, josta haluan päästä kertomaan. Toimin jatkossa myös personal trainerina Fit Pihlajistossa ja Fit Tammistossa.
Pihlajisto ja Tammisto ovat upeita paikkoja treenata. Kummastakin paikasta löytyvät upeat tilat halutessasi tehdä treenin laitteilla tai halutessasi toiminnallisempaa treeniä. Lisäksi Tammistoon tulossa ulkosali aivan piakkoin. On etuoikeus päästä tekemään näillä saleilla töitä.
Jatkan myös töitä ulkona ja kaupungin saleilla. Voit valita valmennuksen kanssani ulkona, kaupungin salilla tai Fit Pihlajiston tai Tammiston saleilla (huomioithan tällöin, että hinnasto vaihtuu). Kaikissa valmennukset suunnitellaan sinun tavoitteiden ja toiveiden mukaisesti. Saat itsellesi treeni-, kausi- ja venyttelyohjelman, yhteiset valmennukset 1-4 kertaa viikossa ja seurannan tekemiseesi. Sama siis jatkuu, mutta lisää paikkoja treenata ja kaksi eri hinnastoa.
Fit Pihlajiston ja Tammiston jäsenyys mahdollistaa treenaamisen aamusta iltaan saakka. Valmennuspaketteja on aina kuukaudesta jatkuviin sopimuksiin asti. Salin ja valmennuspakettien hinnat löytyvät heidän omilta nettisivuiltaan.
Psyykkinen valmennus tulossa valmennuksiin

Olen aloittanut psyykkinen valmentaja -koulutuksen. Valmennuksissa tullaan loppusyksystä tarvittaessa ottamaan huomioon mielen, tunteiden ja ajattelun tuomat haasteet/ongelmat. Miten keskittymiskykyä voidaan parantaa treenatessa? Kuinka palautumista voidaan edistää? Miten tunteita voidaan käsitellä, kun sohva houkuttaa enemmän kuin liikunta?
Meidän keho on käsittämättömän upeaa. Se mahdollistaa uuden alun, hienot muodot ja värit ja kehon toiminta on tutkimisen arvoinen. Silti meidän pääkopasta löytyy toinen arvoitus, joka voi vaikuttaa negatiivisesti tai positiivisesti kaikkeen meidän tekemiseen. Kun löydämme ratkaisut, millä työstää aivojamme tai mieltämme, voidaan tuoda terveyteen ja elämäämme paljon parempaa. Tästä siis lisää myöhemmin, kun koulutus on edistynyt ja pääsen jakamaan opittuja asioita valmennuksissa.


Laita siis syömiset ja liikkumiset säännöllisiksi ja ota yhteyttä, jos kaipaat yksilöllistä valmennusta kanssani. Mukavaa alkavaa syksyä sinulle!
-Suvi
]]>
<![CDATA[Uusi sivu ja uudet hinnat]]>Mon, 06 Jul 2020 06:37:34 GMThttp://valmennuskontio.fi/ajankohtaista/uusi-sivu-ja-uudet-hinnatKuinka ihana onkaan saada uusi, parempi, ilme nettisivuilleni. Valmennuspaketit ovat selkeämmät ja niiden sisältöä olen miettinyt enemmän. Tämä siksi, koska sinun hyvinvointisi on minulle tärkeää.

Tämä kevät ja kesä ovat kasvattaneet hyvinvoinnin tärkeyttä. Vaikka koronavirus on tarttunut moniin kuntoileviin ihmisiin, silti useat ovat kiinnittäneet taas huomion itseensä. Haluamme olla terveitä, vahvoja ja voida hyvin. Kuntosalien sulkeutuessa ihmiset siirtyivät ulos liikkumaan. Meille on tärkeää liikkua ja pitää huolta kehostamme. Valmentajana virus toi ilon ja huolen. Näin ihmisten ja yritysten löytävän uusia keinoja tärkeiden asioiden pitämiseksi yllä. Ulkona käveltiin, urheiltiin ja nautittiin enemmän. Etätyöt ovat vapauttaneet aikaa kiireisille ja poistaneet stressiä. Toki uutta stressiä on tuonut työtilanne. Meillä on kyky selviytyä. Onhan meissä sisua ja tahtoa toimia.

Miten sinä voit? Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä, jotta voit hyvin?
Pohdin asiakkaitteni tilannetta ja osittain huolehdin heidän kanssa. Asiakkaitteni hyvinvointi on osoittautunut tärkeämmäksi. Haluan selkiyttää kiireistä arkea ja saada terveellisempiä tapoja jokaiseen päivään. Antaa energiaa ja opettaa tekemään hyviä pieniä tapoja, jolla energiaa lisätä.

-20 % alennus 6.-12.7.
Varaa aika ilmaiseen liikuntaneuvontaan tai jos olet vanha asiakas, niin laita viestiä. Tällä viikolla sovitus valmennukset oikeuttavat 20 % alennukseen. Syksyn ryhmätreenit myös tällä viikolla 20 % alennuksessa.
-10 % alennus 13.-19.7.
Viikolla 29 valmennukset 10 % alennuksessa. Varaa aika ilmaiseen liikuntaneuvontaan tai ole yhteydessä. Ryhmätreenit myös alennuksessa.
Valmennukset voidaan aloittaa kesälomasi jälkeen.

Tee päätös nyt, älä odota huomista!
]]>
<![CDATA[1v. tarjous -20 %]]>Mon, 29 Jun 2020 10:34:18 GMThttp://valmennuskontio.fi/ajankohtaista/1v-tarjous-20
Valmennus Kontio täyttää 1 vuotta 7.6. ja sen kunniaksi haluan laittaa hienon tarjouksen kehiin. Tästä päivästä sunnuntaihin asti kaikki valmennukseni -20 %.

Tänään on hyvä päivä aloittaa valmennus ja päästä parempaan kuntoon.
Yksilö- ja etävalmennuksissa kiinnitämme huomiota kunnon, liikkuvuuden, syömisen, unen ja palautumisen parantamiseen. On tavoitteesi sitten painonpudotus, kiinteytys, massan hankinta, hyvä olo, energisyys jne., niin minä autan sinne pääsyssä. Olen valmentajasi ja tsempparisi matkalle.
Ryhmävalmennuksissa tärkeimpänä tavoitteena ovat kunnon kehitys ja ilo liikuntaa kohtaan.

Julkaistu: 3.6.2020
]]>
<![CDATA[Kohti terveellisempää ruokavaliota]]>Mon, 29 Jun 2020 10:21:55 GMThttp://valmennuskontio.fi/ajankohtaista/kohti-terveellisempaa-ruokavaliota
Kohti terveellisempää ruokavaliota alkaa askel askeleelta. Muuttamalla tapoja yksi kerrallaan kohti haluttua lopputulosta, voimme varmistaa parhaimman halutun lopputuloksen pitkäaikaisesti. Jos hätiköimme ja aloitamme dieetin kertaheitolla, voimme olla varmoja, että dieetin jälkeen paino nousee ja palaamme samoihin rutiineihin. Painonpudottajille ja kiinteytyjille onkin tärkeää ymmärtää kärsivällisyys tavoitteen saavuttamiseksi. Tapojen muuttaminen alkaa pienillä asioilla, joita toistetaan niin kauan, kunnes tapa on opittu ja tulee itsestään. Miten siis oppia syömään terveellisemmin?
Parhaiten tuloksia saat, kun syöt säännöllisesti ja monipuolisesti. On hyvä syödä 3-4 tunnin välein ja 5-6 ateriaa päivässä. Nukkuessa 7-9 tuntia kehon varastot tyhjenevät ja aineenvaihdunta hidastuu. Heti herättyä onkin tärkeää laittaa aineenvaihdunta käyntiin juomalla lasi vettä ja syömällä aamupalaa. Jos päivän rytmi on säännöllinen, niin ruoka-ajat on helppo sisällyttää päivän menoihin.

Esimerkiksi
klo 7.00 aamiainen
klo 11.00 lounas
klo 14.00 välipala
klo 17.00 päivällinen
klo 20.00 iltapala

Alkuun aikataulut saattavat elää ja kiireessä  ruoka-ajat venyvät. Tämä voi hankaloittaa painonpudotusta, koska saatamme töiden jälkeen mennä kauppaan nälkäisenä ja kauppakassissa onkin yllätysostoksia. Tai päivällinen jää syömättä ja iltapala onkin suuri ja rasvainen. Onkin tärkeää pyrkiä syömään säännöllisin ruoka-ajoin, jotta energiatasot pysyvät normaaleina ja jaksamme virkeinä tehdä päivän aherrukset.

Monipuolisuus ruuassa on myös tärkeää. Kroppamme tarvitsee energiaravintoaineita eli proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa toimiakseen kunnolla. Proteiinit muodostavat uusia kudoksia ja toimivat elimistön immuunipuolustuksessa. Ne kuljettavat ravintoaineita veressä ja ovat rakennusaineita hormoneille ja entsyymeille. Elimistömme ei kykene rakentamaan kaikkia aminohappoja, joista proteiinit koostuvat. Tästä syystä on pidettävä huoli proteiinin saannista päivittäin. Hyvä asia on se, että Suomessa proteiinin saanti on yleensä runsasta. Proteiinin lähteitä ovat esimerkiksi lihat, kananmuna, pavut, herneet ja pähkinät. Hiilihydraattien lähteitä ovat kasvikset, viljatuotteet, marjat ja hedelmät. Näistä elimistö saa nopeasti energiaa käyttöönsä. Hiilihydraatteja tarvitaan myös rasvan pilkkomiseen. Noin puolet päivän ruuasta eli energiansaannista tulisi olla peräisin hiilihydraateista. Tuttu lause, puoli kiloa päivässä, on hyvä ohje.

Niille, jotka haluavat saada lihaksia, on proteiinin saanti tärkeää ja niille, jotka harrastavat kestävyysurheilua, on hiilihydraatin saanti tärkeää. Mutta miksi meidän tulee syödä rasvoja? Rasvat jaetaan pehmeisiin ja koviin rasvoihin, joista pehmeä on terveellinen vaihtoehto. Pehmeät eli tyydyttymättömät rasvahapot auttavat alentamaan veren kolesterolipitoisuutta ja verenpainetta. Niitä tarvitaan hormonien valmistukseen, hermoston ja verisuonten kehitykseen. Valitettavasti elimistömme eivät pysty kaikkia rasvahappoja valmistamaan itse ja sen takia omega-3- ja omega-6-rasvahapot ovat ihmiselle välttämättömiä. Hyviä pehmeitä rasvoja ovat kasviöljyt, pähkinät, avokado, rasvainen kala ja siemenet.
Me tiedämme, että paino putoaa, kun syömme vähemmän kuin kulutamme. Mutta jos syömme liian vähän, niin keho menee säästöliekille. Mistä siis voi tietää milloin syö liian paljon tai liian vähän? Syö säännöllisesti ja ota lautaselle kaikista energiaravintoaineista jotain. Syö lämpimät ruuat lautasmallin mukaan. Ota lautasen toinen puolisko täyteen kasviksia. 1/4 osa lautasta täytä hiilihydraatilla ja 1/4 osa lautasta proteiinia. Lisää annokseen rasvaa esimerkiksi salaattiin öljyä tai avokadoa. Lohessa on hyvää rasvaa, joten erikseen rasvaa ei tarvita.
Jos tarvitset apua ruokavalion muuttamisesta terveellisemmäksi, ota rohkeasti yhteyttä.
Ihanaa ja terveellisempää päivää!

Julkaistu: 20.5.2020

]]>
<![CDATA[Uusi etävalmennus]]>Mon, 29 Jun 2020 10:14:36 GMThttp://valmennuskontio.fi/ajankohtaista/uusi-etavalmennusUusi Kotona kuntoon -etävalmennus on täällä. Olitpa kotona, mäkillä tai toisella paikkakunnalla, niin treenit onnistuvat valmentajan ohjauksella. Treeneissä otetaan huomioon tavoitteesi ja toiveesi.

Koti -pakettiin sisältyy lihaskunto-, viikko- ja venyttelyohjelma. Valmentajanasi tuen ja tsemppaan välimatkasta huolimatta. Lihaskunto-ohjelmissa käytetään kehonpainoa ja kotona olevia välineitä (käsipaino, kahvakuula, kuminauha, stepperi yms.).
Koti plus -pakettiin kuuluu Koti -paketin lisäksi kerran kuukaudessa tapahtuva etätapaaminen sovitun palvelimen kautta. Saat opastuksen kunto-ohjelman liikkeisiin ja tsemppaan koko treenisi ajan.
Halutessasi valmennukseesi ravinto-ohjausta, suosittelen Koti+ ravinto -pakettia. Annan tavoitteittesi mukaisen ruokavalio -ehdotuksen, jota apuna käyttäen voit muodostaa päiviisi oikean kokoisia ruoka-annoksia. Saat ravintoon liittyvän etätapaamisen, jossa käymme läpi ruokavaliota ja sen tuomia kysymyksiä.

Hanki valmennus lähettämällä viestiä osoitteeseen suvi@valmennuskontio.fi.

Julkaistu: 23.4.2020
]]>
<![CDATA[Ohjeistus hyvään hygieniaan]]>Mon, 29 Jun 2020 10:08:36 GMThttp://valmennuskontio.fi/ajankohtaista/ohjeistus-hyvaan-hygieniaanKoronavirus🤒
50 uutta koronavirustartuntaa todettu Suomessa. Flunssaa on myös esiintynyt ja siitä olen itse juuri parantumassa. Jotta voimme nauttia kevään tulosta tulematta kipeäksi, on hygieniasta pidettävä huolta.

Tässä muutama ohje miten toimia terveenä ja sairastuttaessa:
🔹Pese kädet huolellisesti tullessasi sisätiloihin, käydessäsi vessassa, aivastamisen, yskimisen tai niistämisen jälkeen.
🔹Suojaa suutasi ja nenääsi nenäliinalla yskiessäsi tai aivastaessasi. Voit käyttää kyynärtaivetta tai hihan yläosaa, jos nenäliinaa ei ole mukanasi.
🔹Ethän koskettele naamaasi, ellet ole pessyt käsiäsi.
🔹Käytä treenatessa omaa hikipyyhettä, treenihanskoja ja jumppamattoa. Huolehdi näiden pesusta treenin jälkeen.
🔹Pyyhi laitteet tai treenivälineet käyttösi jälkeen siihen varatuilla puhdistusvälineillä.
🔹Sairaana ei saa kuntoilla
🔹Jos tulet kipeäksi ja epäilet koronavirusta, soitathan terveydenhoitajalle etukäteen asiasta.
🔹Lepää, syö hyvin ja huolehdi hygieniasta, jotta et tartuta muita.


Vaikkakin monia huolestuttaa koronaviruksen leviäminen ja eivät hallua lähteä salille, niin omasta terveydestä on pidettävä huolta. Hyvä kunto pitää vastustuskykyä yllä.

Kevään ryhmätreenit Paloheinässä 23.3.-28.5.2020
Ryhmätreenit alkavat 23.3. ja jatkuvat toukokuun loppuun saakka. Ryhmätreenejä ei tulla keskeyttämään paitsi viranomaisten päätöksestä. Treenit pidetään pienenä (maks. 9 hlö) ja käytettävät välineet tullaan putsaamaan. On sanomattakin selvää, ettei sairaana kuntoilla. Jos epäilee tulevansa kipeäksi, on hyvä jäädä kotiin lepäämään. Ymmärrän, että koronavirus huolestuttaa monia ja tulee miettineeksi kannattaako osallistua treeneihin. Maksu tullaan palauttamaan osittain tai kokonaan, jos sairastuu koronavirukseen.
Toivottavasti sinä pysyt terveenä ja voit nauttia kevään kirkkaudesta. 💜

Julkaistu: 13.3.2020 19:32
]]>
<![CDATA[Millainen on sinun vuotesi 2020?]]>Mon, 29 Jun 2020 09:49:57 GMThttp://valmennuskontio.fi/ajankohtaista/millainen-on-sinun-vuotesi-2020Lupaatko aloittaa uuden harrastuksen, syödä terveellisemmin, liikkua enemmän, valmistua koulusta vai olla lupaamatta mitään? Lupaukset ovat mahtavia, koska ne saa sinun tavoittelemaan unelmiaan. Mutta muistatko lupauksesi vuoden lopussa tai edes muutaman kuukauden päästä? Olen vuosia luvannut jotain, mutta unohtaessani tajunnut, että on parempi olla lupaamatta mitään. Viime vuonna en tainnut luvata mitään, koska en uskonut minkään tulevan toteutumaan.

Jotta unelmien toteuttaminen on mahdollista, on ne kirjoitettava ylös ja määriteltävä ne paremmin. Laitetaan siis unelmat toteutumaan.

🔹Ota kynä ja paperia. Valitse mieleisesi kynä ja tyhjä paperi. Paperi voi olla lempivärisi värinen tai jotenkin muuten hieno.
🔹Mieti unelma, jonka haluaisit toteuttaa. Muuta unelma tavoitteeksi ja määrittele se tarkkaan. Tavoite tulee olla mitattavissa ja saavutettavissa. Kuitenkin sellainen joka saa sinut panostamaan sen toteutuakseen. Esimerkiksi: juoksen puolimaratonin, laihdutan 10 kiloa, saan maastavedosta nostettua 80 kiloa valmistun koulusta, säästän 5000€ tms.
🔹Kirjoita tavoite paperille ja päätä päivämäärä tavoitteelle. Mieti onko tavoite realistinen. 10kg pystyy pudottamaan kuudessa kuukaudessa, mutta 5000€ voi olla hankalaa säästää kuudessa kuukaudessa. Kirjaa päivämäärä paperille tavoitteen viereen.
🔹Jaa tavoite pienemmiksi välitavoitteiksi. Nämä voit kirjoittaa myös paperille ja halutessa laittaa jokaiselle tavoitteelle palkinto. Palkinto on hyvä motivaattori ja tsemppaa jaksamaan.
🔹Laita paperi näkyville, jotta se muistuttaa sinua unelmastasi.

Mitä sinä haluaisin toteuttaa vuonna 2020?

Autan unelmien tavoittelussa. Jos tarvitset apua laihduttamisessa, kuntoon pääsemisessä, lihasmassan kasvattamisessa tai haluat osallistua tapahtumaan, ota yhteyttä suvi@valmennuskontio.fi.

Onnellista Uutta Vuotta 2020!

Julkaistu: 31.12.2019 15:49
]]>